groep 3
Dit is groep 3. Dit jaar is de hele week juf Ester er weer.
Een bijzondere groep waar we lezen lezen, schrijven en nog 1000 andere dingen.
Schoolthema 'afval' in groep 3
We hebben geleerd over de plastic soep. Samen met groep 3 maakten we een prachtige onderwater wereld. Maar toen we de volgende dag op school kwamen was die mooie onderwaterwereld vervuild door plastic en ander zwerfafval.
De kinderen deden onderzoek: wat gebeurt er met het afval dat op de grond belandt? Ze observeerden met (bijna) alle zintuigen en noteerden dit.
De kinderen leerden ook over recyclen. We maakten van oud papier nieuw papier. We maakten mooie briefjes van het zelfgemaakte papier.
De kinderen leerden werken met een grafiek. Er werd klassikaal een grafiek gemaakt over de hoeveelheid afval die per dag in groep 3 gewogen werd. In tweetallen maakten de kinderen een gedragspatroon grafiek over het mooie prentenboek 'Stella en de zeemeeuw'.
We maakten ook muziek met afval: flessen muziek. Ook ontwierpen we van afvalmateriaal eigen muziek instrumenten die we presenteerden aan de klas.
Thema Ridders, jonkvrouwen en kastelen
november/december 2020
Tijdens het werken aan dit thema werden er onder andere stripverhalen geschreven, er werd samen met groep 4 gevilt, geborduurd en geweven. Aan het eind van het project hebben de kinderen in groepjes een ridderverhaal bedacht en hier een schimmenspel van gemaakt. Dit werd aan de klas gepresenteerd.
Bezoek aan de bibliotheek in het kader van de Kinderboekenweek
oktober 2020
Het thema van de Kinderboekenweek was 'en toen'. Juf Veerle van de bieb las voor uit het boek Vos en Haas en het land van de Nijl. In groepjes werkten we aan drie activiteiten waarbij de aan de slag gingen met schrijven (van Egyptische letters hiërogliefen) tekenen en bouwen. Er was ook nog tijd om een boekje te kiezen en lekker te lezen.

Thema insecten
september 2020
In de eerste week kregen we gelijk vlinder eitjes, rupsen en cocons in de klas. We verzorgden de rupsen heel goed. Ze aten super veel kool (want het worden koolwitjes) dus ze poepten ook veel 😂. We leerden over de kenmerken van insecten en bedachten zelf fantasie insecten die wel moesten voldoen aan de kenmerken van een insect.
Aan de verteltafel speelden de kinderen het verhaal van rupsje nooit genoeg na.
We dansten over eitjes, rupsen en vlinders. In viertallen bedachten we een dans die de hele cyclus uitbeeldden. Dit presenteerden we aan elkaar.
De rupsen werden uiteindelijk vlinders. We lieten ze los in onze schooltuin. Ze waren echter zo aan ons gewend dat moeilijk afscheid konden nemen. Ze bleven op onze handen zitten!
ook kregen we wandelende takken de klas. We leerden over camouflage en maakte camouflage werkjes van papier.
We spraken over insecten die op het water kunnen lopen en bekeken hier ook filmpjes over. Daarna gingen we zelf aan de slag met het ontwerpen van fantasie 'waterinsecten". De opdracht was: maak een insect dat op het water kan staan (drijven). Het insect moest pootjes hebben. De insecten werden ook getest!
nieuws van vorig jaar (2019-2020)
Project 'het oude Egypte'.
Iedereen was blij om weer naar school te kunnen gaan na zo lang thuiswerken vanwege Covid. De kinderen (en de juffen) hebben dan ook super enthousiast gewerkt aan het project over het oude Egypte. We vonden in een oud kopper een potje met een geheimzinnige brief. De tekens in de brief bleken hiërogliefen te zijn. Met een sleutel wisten we deze te ontcijferen. De opdracht was duidelijk:
ontdek de schatten van het land van de Nijl
We gingen op onderzoek uit en leerden van alles over Farao's, mummificeren, piramides en nog veel meer. We werkten aan creatieve denkopdrachten, deden proefjes, we bouwden, tekenden en nog veel meer.
Creatieve denkopdracht: hoe kwam die brief van Egypte naar Nederland?
We deden een proefje: waarom werd bij het mummificeren zout gebruikt? Stukjes appel ( omdat we geen mens konden gebruiken😁) werden in zout, olie, koffie, kruiden etc gelegd. Iedere dag observeerden we wat er gebeurd was. En zout droogt uit; dat was het antwoord!
![Je kan deze inhoud niet bekijken.
Deze inhoud kan cookies van social media of andere externe platformen bevatten. Aanvaard cookies om de inhoud weer te geven.]()
In de zandbak maakten we een echte (overstromende) Nijl

Op de woensdag werkten de kinderen nog thuis in verband met Covid. Daar werkten ze ook heel enthousiast aan de alfabet sleutel over Egypte. En wat een creatieve producten!


Carnaval
Voordat we met de hele school carnaval vierden in de aula van de school, werd er eerst een in de klas een modeshow gehouden. Daarna liepen we een polonaise door de klas.
Thema 'gezichtsbedrog/optische illusies'
De afgelopen periode zijn we met de kinderen aan de slag gegaan met het thema 'gezichtsbedrog'. We bekeken en bespraken allerlei voorbeelden van gezichtsbedrog uit de kunst en het gewone leven.
We deden proefjes en in groepjes bedachten we een 'foto' waar de kijker een beetje voor de gek gehouden wordt...Kan dit in het echt of niet..
Deze kinderen zijn wel heel sterk!
Passen die kinderen echt in die pan??
Is dit ook gezichtsbedrog? Nee dit zijn echte mensen piramides! In de ik, jij en wij les werkten we in groepjes aan stevige bouwwerken van kinderen.
Bezoek kunsttentoonstelling Schunck
Op 16 januari bezochten we de tentoonstelling 'department store. 75 jaar beeldende kunst in Heerlen' in Schunck. we zagen allerlei schilderijen, beelden, objecten en foto's. Studenten van de Kunstacademie in Maastricht hadden een rondleiding voor ons bedacht. We praatten over wat we zagen en dachten, maar we mochten ook voelen en tekenen.
Egeltjes in de klas
Dit jaar hebben we voor het winterfeest geld opgehaald voor de Egelopvang in Stein. De vrijwilligers van de stichting kwamen met twee egeltjes in onze klas. Ze vertelden van alles over de egel en we mochten ze natuurlijk ook van dichtbij bekijken. Het was super leuk en leerzaam.

![Je kan deze inhoud niet bekijken.
Deze inhoud kan cookies van social media of andere externe platformen bevatten. Aanvaard cookies om de inhoud weer te geven.]()

Lekker lezen in het donker
In de laatste week voor de kerstvakantie startten we de elke dag met een kwartiertje lezen in het donker. We mochten onze zaklamp meenemen en een boek van thuis, of we kozen een boekje uit het leesmandje op de tafel. Super gezellig!!
Sinterklaas in groep 3
Op 5 december bezocht Sinterklaas onze school en natuurlijk kwam hij ook even in groep 3 langs. We startten de dag met een taalronde, daarna kwam de Sint en we sloten de dag af met hoekenwerk. Een groepje probeerde onze nieuwe boomwackers uit. Ze speelden Sinterklaas kapoentje!
thema 'de ruimte'
We kregen een brief van handpop Bennie en moesten bedenken waar hij naartoe gereisd was. We waren er wel al snel uit: naar de ruimte. Dat was een goede reden om op onderzoek te gaan naar de ruimte.
We dachten na over wat we al weten over de ruimte en over wat we nog willen weten.
We doen twee experimenten: waarom is mars rood en hoe zijn de kraters in de maan ontstaan. Dit doen we in de de zandbak. We ontdekken hoe er diepe of ondiepe kraters kunnen ontstaan. En met de 'niets' denksleutel bedenken hoe de kraters niet zijn ontstaan. Ook ontdekken we waarom het 's nacht donker is en waarom het overdacht licht is, en waarom de maan allerlei vormen kan hebben. We ontdekken de namen van de planeten en hoe het daar uitziet en voelt en nog veel meer.
Ook maakten we een (bijna) echte ruimte reis met een VR bril
We onderzochten hoe de lancering van een raket werkt ( met een ballon)

Alles wat we onderzocht en geleerd hebben verzamelden we in een lapbook. We presenteerden dit aan de ouders; eerst een kleien presentatie door een aantal kinderen, dan in groepjes de lapbooks presenteren en daarna volgde nog een kleine quiz voor de ouders. ( om te controleren of zij er ook iets van geleerd hebben)
Spokendans en klankspel
In de speelzaal dansten we als spookjes en dansten we met onze spookjes. In de klas bedachten we in groepjes een klankspel bij de spokendans. We moesten het klankspel eerst noteren, daarna oefenen en tenslotte aan elkaar presenteren.

Herfst en paddenstoelen
Op het nieuws hoorden we dat er dit jaar extra veel paddenstoelen te vinden zijn in de natuur vanwege de vele neerslag van de afgelopen periode. Dat was een goede aanleiding om ons eens wat meer te verdiepen in de paddenstoelen. We bekeken verschillende paddenstoelen in de klas, We gaan ook zelf proberen om paddenstoelen (champignons) te kweken in de klas. Van klei maakten we een paddestoelen bos. We onderzochten hoe we mooie reliëfs in de klei konden krijgen door te experimenteren met het afdrukken van verschillende materialen in de klei zoals dennenappels etc. Op een mooie woensdag gingen we samen met groep 4 op zoek naar paddenstoelen in het bos. We vonden veel paddenstoelen, zoals de inktzwam en elfenbankjes en nog veel meer.
project 'reis mee'/'vervoersmiddelen'
Het thema van de Kinderboekenweek 2019 was Reis mee, vervoersmiddelen. In dit project werken we in gemengde groepjes: in elke groepje zaten kinderen van groep 3 en 4. We lazen twee prentenboeken: Welkom thuis, Bever en Ik reis de wereld rond. In de gemengde groepjes gingen we zoveel mogelijk verschillende vervoersmiddelen bedenken en we sorteerden ze in vervoer op het land, in de lucht, over water etc.
Daarna kregen we de opdracht om een fantasie vervoermiddel te ontwerpen. Via de werkvorm ' de placemat' bedachten we eerst zelf een vervoermiddel en ontwierpen we daarna een gezamenlijk vervoermiddel. Ieder groepje ging aan de slag om het ontwerp op papier zo goed mogelijk na te bouwen. Daarna bedachten we een fantasie reis, die we met ons fantasie voertuig zouden kunnen maken. Daar maakten we een landkaart van. De vervoermiddelen, de ontwerptekeningen en de landkaarten werden gepresenteerd op de grote tentoonstelling waarin alle groepen van de school hun producten die gemaakt waren tijdens de Kinderboekenweek, tentoonstelden.
Kinderboekenweek 2019
We zijn de Kinderboekenweek gestart met een bezoek aan de bieb in Schunck. Daar werd het prachtige prentenboek ' Ossip en de onverwachte reis', voorgelezen. Daarna gingen we in een circuit vorm aan de slag met allerlei opdrachten met letters. We mochten ook nog neuzen en lezen in de boeken die je in de bieb kunt lenen.
Opknappen insecten hotel
In de klas hebben we het gehad over 'zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en zorgen voor de omgeving'. We willen graag zorgen voor onze omgeving en hebben bedacht dat we het insectenhotel en de bloementuin gaan opknappen. Het insecten hotel hebben we ook nog versiert met vlinders. Die vlinders zijn gemaakt van het cijfer 8! We oefenden het schrijven van het cijfer 8 met wasco. Die 8 werd een vlinder!
Schooljaar 2018-2019
Juffendag
We vierden juffendag met allerlei activiteiten (in een circuit vorm) met bellenblaas!!
Javaanse dans
We hadden een aantal dagen een Javaanse danser op bezoek op onze school: zijn naam is Gondhol Sumargiyono. Hij startte met een dans performance op het schoolplein. Daarna kwam hij in de klassen twee Javaanse dansen aan ons leren. En we zongen er ook bij. Een van de dansen was een olifanten dans. Op vrijdag dansten we met alle kinderen van de school de geleerde dansen op het schoolplein. De ouders mochten ons komen bewonderen.
Schoolproject Rembrandt van Rijn
Het schoolproject over Rembrandt van Rijn werd geopend met een toneelstuk in de aula voor alle kinderen van de school. De kinderen kregen de opdracht om zoveel mogelijk te weten te komen over Rembrandt en over de tijd waarin hij leefde. In de klas zijn we dan ook aan de slag gegaan met ons onderzoek naar de tijd waarin Rembrandt leefde. We leerden over zijn leven, we probeerden zelf verf te maken zoals hij dat deed, we kookten gerechten uit de gouden eeuw en schreven er recepten bij.
We gingen ook naar een tentoonstelling in Schunck van een andere schilder, een schilder uit onze tijd: Basquiat. Basquiat schilderde net als Rembrandt vaak portretten. We vergeleken de tijden met elkaar: de gouden eeuw in Amsterdam en het nu in New York.
Thema afval
We hebben gewerkt over het thema afval. We leerden van alles over afval, het milieu, recyclen, de plastic soep en nog veel meer! Van oud papier maakten we nieuw papier (ook voor moederdag, maar dan papier met bloemzaadjes erin!) De Engelse les ging natuurlijk ook over afval.
Thema Ridders, Jonkvrouwen en kastelen
Samen met groep 4 werkten we aan het thema Ridders, Jonkvrouwen en kastelen. We startten het project met een toneelstuk. We kregen daarna de opdracht om een museum te maken over de riddertijd. We gingen aan de slag met het denken wat we al weten over deze tijd en wat we nog willen weten. Daarna zijn we heel actief aan de slag gegaan: wat hebben we veel geleerd. Spinnen, vilten, vlaggen ontwerpen, zwaarden timmeren, toneelspelen, katapulten ontwerpen en uittesten tegen de kasteelmuur, Middeleeuws koken en nog veel meer. Aan het eind van het project hebben we nog een bezoek gebracht aan Kasteel Hoensbroek. Alle ouders en andere geïnteresseerden mochten komen kijken naar ons museum in school.
Winterfeest
We vierden samen met de kinderen van groep 4,5,6, en 7 het winterfeest bij de oudere mensen in Douverade. Samen zongen we liedjes, aten we cake en kleurden we mandala's.
De oudere mensen en de kinderen hebben genoten.

project Dinosaurussen
Onze handpop Mel kwam op een dag met een grote steen naar school. Deze had ze meegekregen van een man die aan het graven was in een steengroeve. Het bleek een ammoniet te zijn uit de tijd van de dinosaurussen. Mel wilde wel wat meer te weten komen over dinosaurussen en had het idee om er een boek over te maken. Groep 3 ging dus op onderzoek naar de dinotijd. Alles wat ze leerden legden ze vast in een lapboek. In groepjes werd er steeds aan het lapboek gewerkt.
Er werden weer onderzoeksvragen bedacht door de kinderen.
We leerden over planteneters en vleeseters toen en nu, over het landschap in de dinosuarustijd, over het einde van de dinosuarustijd.
We bestudeerden het geraamte van een dino en vergeleken het met het geraamte van onszelf, de mens.

Er werd ook veel gerekend: ' de onderzoeksvraag hoe groot is een dino' werd buiten onderzocht. Met een meetlat van een meter gingen we aan de slag om te meten hoe lang een t-rex was en hoe lang een brachiosaurus. De brachiosaurus paste zelfs niet op het schoolplein. Die was 30 meter. De t-rex kon ongeveer 12 meter worden. We pasten met de hele klas in de t-rex!
Ook gingen we meten hoe groot de kop en de tanden van de T-rex waren; de kop was 1 en een halve meter en de tanden ongeveer 23 cm. Een groepje zette een pootafdruk van de t-rex in elkaar. Op pootafdruk pasten wel 24 kinderschoenen.
We gingen naar het Natuur historisch museum om echte geraamtes van dino's ( o.a.de mosasaurus Ber en Lars) te bekijken en we zagen ook ammonieten. In het museum maakten we een reis door de tijd, we zagen dieren uit de van de tijd van de dinosaurussen tot nu.
De kinderen presenteerden alles wat ze geleerd hadden ouders en andere bezoekers. Wat ontzettend leuk dat er zoveel mensen naar de presentatie kwamen kijken en onze lapbooks kwamen bekijken. Alle kinderen kregen nog een kleine fossiel als aandenken aan het project.
Herfst wandeling
We zijn heerlijk samen met groep 2 naar het bos gegaan om te wandelen en te spelen

Buiten lezen en spellen
Als het in oktober nog zo'n ongelooflijk mooi weer is, besluiten we dat we ook buiten kunnen oefenen met letters en met spellen! We doen een 'ren je rot letterspel' en in groepjes gaan we woordjes 'hinkelen'.

Bezoek aan de bibliotheek
Pluk van de Petteflet
We lezen voor uit het boek Pluk van de Petteflet. Telkens als er een nieuw personage verschijnt in het boek komt deze er ook bij op onze verteltafel.
Schrijven
In groep leren we letters, en zinnen lezen. Ook leren we schrijven. Dat doen we niet alleen met een potlood op een papier, we oefenen ook de letters in scheerschuim of met krijt op een krijtbord, of met wasco op een groot papier. We oefenen de beweging van de letters in het groot zodat we ze ook in het klein kunnen schrijven.

Naar het theater
We gingen 29 augustus gingen we naar het Parkstad Limburg Theater voor de voorstelling Ales in Vuilnisbakland. Het was een prachtige voorstelling, in het kader van Cultura Nova, met toneel, dans en muziek. Het verhaal leek een beetje op het verhaal van Alice in wonderland, maar in plaats van dat Alice in een konijnenhol verdween, verdween Alex in een vuilnisbak.

We maakten er ook tekeningen over
Dit is het nieuws van vorig schooljaar (te leuk om te verwijderen)
Project red de insecten
We observeerden in de klas hoe een rups een vlinder wordt. We onderzoeken welke planten insecten lekker vinden en leggen een tuintje aan op het schoolplein. Samen met kunstenaar Erik Habets bouwen we een insecten hotel bij onze schooltuin. Het was een super interessant thema waarbij iedereen heel erg betrokken was.
Koningsspelen groep 3
De kinderen van groep 3 bleven op school voor de koningsspelen. Groep 4 ging met groep 4/5 mee naar de sportvelden van RKHBS om daar spellen te spelen. Het was een warme en gezellige dag.
Op de foto's zijn alleen de kinderen van groep 3 te zien.
Voor groep 4 was er een ontbijtje en voor groep 3 stond er een lekkere lunch klaar.
![Je kan deze inhoud niet bekijken.
Deze inhoud kan cookies van social media of andere externe platformen bevatten. Aanvaard cookies om de inhoud weer te geven.]()

Rekenles buiten
Omdat het vandaag, 19 april, zo'n mooie dag was gingen wij buiten rekenen. We maakten vandaag de sommen niet in ons werkboek, maar we maakten deze met stoepkrijt op het schoolplein. Groep 3 ging aan de slag met sommen op de getallenlijn en groep 4 maakte keer sommen in tabel vorm. Ook deed groep 3 een een renspel: we moesten in tweetallen cijfers tot 50 in het goede hok plaatsen. De hokken waren met krijt op het schoolplein geschreven: 1 t/m 10, 11 t/m 20, 21 t/m 30, 31 t/m 40 en een hok van 41 t/m 50. Natuurlijk gingen we met z'n allen controleren of de tweetallen de cijfers in het goede hok geplaatst hadden. Groep 4 deed een spel om de tafeltjes te oefenen met de bal.
Iedereen was super betrokken!


![Je kan deze inhoud niet bekijken.
Deze inhoud kan cookies van social media of andere externe platformen bevatten. Aanvaard cookies om de inhoud weer te geven.]()


Zoek de fout :)
Egypte
Onze handpop Mel kocht een oud potje op de rommelmarkt en ontdekte dat er in het potje een geheimzinnige brief zat. In de brief stond geen verhaal geschreven met letters, maar er stonden allerlei vreemde tekens in de brief. We kwamen erachter dat het hiërogliefen waren uit het oude Egypte. We ontcijferden in tweetallen de brief. Het bleek een opdracht te zijn: "Verspreid het verhaal van het oude Egypte over zoveel mogelijk mensen", van farao Hatsjepsoet.
Om het verhaal te kunnen verspreiden moeten we eerst meer te weten komen over het oude Egypte. We onderzochten wat we al wisten en wat we nog wilden leren over het ouder Egypte.
Voor de eerste vraag die we onderzochten, "hoe kwam de brief uit Egypte bij ons terecht", deden we bronnenonderzoek in de atlas. We leerden over werelddelen en landen. En sommige kinderen bedachten hoe de brief in Nederland terecht kwam: met de auto, het vliegtuig of de boot.
We wilden van alles weten over farao's en ontdekten dat zij op hun kroon een slang droegen die hen beschermde. Er waren ook vrouwelijk Farao's. Hatsjepsoet, die de brief schreef, was een vrouw. Een vrouwelijke Farao droog een nep baard.
Ook onderzochten alles over piramides. We ontdekten waarvoor ze dienden en waarom ze in deze vorm gebouwd werden. We gingen in groepjes aan de slag om piramides te bouwen van bamboe, kapla, lego, suikerklontjes en papier.
Ook wilden we alles te weten komen over mummies. We leerden uit het boek van vos en haas over hoe men een mens of een dier mummificeerden. De juf las ook voor in het Engels over mummies. Maar toen kwam de vraag: waarom werd er zout gebruikt bij het mummificeren?
We bedachten andere manieren die we zouden kunnen gebruiken: suiker, olie, azijn, peper. Omdat we geen kind of dier konden mummificeren gebruikten we voor ons experiment appeltjes.
We zagen dat de appel door het zout het beste uitdroogde.
Ook wilden we weten wat de mensen in het oude Egypte aten. We leerden dat de farao's vlees en vis aten en dat de arme mensen veel brood aten. We bakten brood volgens oud Egyptisch recept en maakten er ook hummus bij.
We hebben alles wat we geleerd hebben over het oude Egypte verspreid! We nodigden alle ouders uit zodat zij meer te weten kwamen over Egypte. Iedereen uit de klas heeft iets gepresenteerd. Sommige kinderen vertelden iets bij een powerpoint presentatie, anderen deden een toneelstukje over mummificeren of over farao's en een groepje maakte een kort filmpje over piramides. De ouders/bezoekers werden ook aan het werk gezet: ze moesten op de kaart het land Egypte opzoeken en een groepje maakte een blad met woorden geschreven in hiërogliefen. Die moesten de ouders proberen te ontcijferen.
Ik jij en wij les
Iedere woensdag gaan we naar de kleine speelzaal voor de ik jij en wij les. Aan de hand van de dieren van de axenroos leren we te zorgen voor ons zelf en voor de ander. We doen allebei spelletjes en oefeningen: een combinatie van rots en water, de bewegingspedagogiek van Sherborne, mindfulness en kinderyoga, dansexpressie en drama.
Engelse les
We leerden aan de hand van verschillende engelse liedjes met beweging, de voorzetsels: in, on, under, in front of, between, behind en next to. Als verwerking hebben we erover getekend en gekleid.
https://www.youtube.com/watch?v=bCzX1oe-gZ4
https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8
Pepernoten onderzoek
Iedereen kreeg de opdracht om met de ogen dicht, door te voelen, te ruiken en te proeven er achter te komen wat er in je hand gelegd werd door de juf. Het bleken twee verschillende soorten pepernoten te zijn.
Dat was de start van een pepernoten onderzoek. We wilden wel eens weten wat het lekkerste recept was voor het bakken van pepernoten.
We maakten een onderzoeksplan en gingen daarna in groepjes aan de slag met het uitproberen van drie verschillende recepten. Daarna werden de drie verschillende soorten door de kinderen beoordeeld door te kijken, te ruiken en natuurlijk te proeven.
De kinderen noteerden welke zij de lekkerste pepernoot vonden. Dit deden ze zonder te weten welk recept het was. De resultaten werden door iedereen op papier verwerkt in staafgrafieken. er werd ook een hele grote staafgrafiek gemaakt in de klas. De kinderen presenteerden hun onderzoek aan de ouders.
Kinderboekenweek
Tijdens de kinderboeken week bezochten we de bibliotheek in Schunck. Daar kregen we een les over het prentenboek Bosch en bezochten we de tentoonstelling van de illustrator The Tjong-Khing. We werkten ook nog aan een kijkdoos.
Wieltjes dag
Vandaag was het wieltjes dag voor alle kinderen van de Tovercirkel, ook voor de kinderen van groep 3/4!
Gastles mad science
Vandaag genoten we van een les van Mad science.
Vliegers ontwerpen en uittesten
Omdat er een harde wind stond hebben de kinderen in tweetallen vliegers gemaakt. De vliegers werden natuurlijk ook uitgetest.
De 'ik, jij en wij' les.
Elke woensdag gaan we naar de kleine speelzaal voor de 'ik, jij en wij' les. In deze les leren we te zorgen voor ons zelf en voor de ander. We leren meer over ons zelf en we leren te luisteren en te kijken naar de ander. Hiervoor gebruiken we onder andere de dieren uit de axenroos. Deze dieren leren ons hoe we ons in bepaalde situaties positief kunnen gedragen. Deze vaardigheden oefenen we met elkaar. Soms kun je een leider zijn (de leeuw) en soms is het beter om te volgen (de kameel). Zo zijn er nog meer dieren die ons veel leren. We gaan fysiek aan de slag met oefeningen en spellen geïnspireerd op de methodieken 'rots en water', 'Sherborne', 'ho stop tot hier en niet verder', mindfulness en kinder yoga. We werken veel samen en elke les evalueren we hoe het ging. Zo leren we reflecteren op ons eigen gedrag en dat van de ander.